• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Aide
  • Connexion
  • Langue 
    • Français
    • English
Consulter le document 
  •   Accueil
  • CEREMADE (UMR CNRS 7534)
  • CEREMADE : Publications
  • Consulter le document
  •   Accueil
  • CEREMADE (UMR CNRS 7534)
  • CEREMADE : Publications
  • Consulter le document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Afficher

Toute la baseCentres de recherche & CollectionsAnnée de publicationAuteurTitreTypeCette collectionAnnée de publicationAuteurTitreType

Mon compte

Connexion

Enregistrement

Statistiques

Documents les plus consultésStatistiques par paysAuteurs les plus consultés
Thumbnail

Stereotypes, underconfidence and decision-making with an application to gender and math

Jouini, Elyès; Karehnke, Paul; Napp, Clotilde (2018), Stereotypes, underconfidence and decision-making with an application to gender and math, Journal of Economic Behavior & Organization, 148, p. 34-45. 10.1016/j.jebo.2018.02.002

Voir/Ouvrir
JouiniNapp_Stereotypes.pdf (391.1Kb)
Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2018
Nom de la revue
Journal of Economic Behavior & Organization
Volume
148
Éditeur
Elsevier
Pages
34-45
Identifiant publication
10.1016/j.jebo.2018.02.002
Métadonnées
Afficher la notice complète
Auteur(s)
Jouini, Elyès
CEntre de REcherches en MAthématiques de la DEcision [CEREMADE]
Karehnke, Paul
UNSW Business School
Napp, Clotilde cc
CEntre de REcherches en MAthématiques de la DEcision [CEREMADE]
Résumé (EN)
We study the effects of the presence of a negative stereotype on the formation of self-confidence and on decision-making in achievement-related situations. We take into account not only consumption utility but also psychological utility (ex-ante ego utility and ex-post disappointment/elation). We show that any stereotype of lower ability (in the form of biased interpretation of success and failure in terms of ability) leads to gaps in confidence, in participation in risky/ambitious options and in performance. Furthermore, we show how the stereotype survives and even gets reinforced. Considering gender and mathematics, we are able to explain the lower self-confidence of girls in mathematics, their underrepresentation in STEM fields, as well as their choices of less ambitious options and lower performance.
Mots-clés
Stereotype; Gender gap; Self-confidence; Subjective ability
JEL
D03 - Behavioral Microeconomics: Underlying Principles
D81 - Criteria for Decision-Making under Risk and Uncertainty
D84 - Expectations; Speculations
J16 - Economics of Gender; Non-labor Discrimination
I24 - Education and Inequality

Publications associées

Affichage des éléments liés par titre et auteur.

  • Vignette de prévisualisation
    On Portfolio Choice with Savoring and Disappointment 
    Jouini, Elyès; Karehnke, Paul; Napp, Clotilde (2014) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Societal inequalities amplify gender gaps in math 
    Breda, Thomas; Jouini, Elyès; Napp, Clotilde (2018) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    How to aggregate experts' discount rates: An equilibrium approach 
    Napp, Clotilde; Jouini, Elyès (2014) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Heterogeneous beliefs and asset pricing : an analysis in terms of pessimism, doubt and risk aversion 
    Jouini, Elyès; Ben Mansour, Selima; Napp, Clotilde (2006) Communication / Conférence
  • Vignette de prévisualisation
    Heterogeneous Beliefs and Asset Pricing in Discrete Time : an Analysis of Pessimism and Doubt 
    Jouini, Elyès; Napp, Clotilde (2006) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Tél. : 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo