• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Former à l'organisation par l'art pour un retour vers un fondement pratique : une analyse critique de l'usage de l'art dans la Management Education

Training for organization through art to return towards a practical foundation : A critical analysis of the use of art in Management Education

Thumbnail
View/Open
2017PSLED056.pdf (6.508Mb)
Date
2017-12-01
Dewey
Gestion des entreprises
Sujet
Art & Management; Formation au management; Management Education; Performativité Critique; Recherche critique en management; Art & Management; Management training; Management Education; Critical Performativity; Critical research in management
JEL code
M1
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/17905
Collections
  • DRM : Thèses
Metadata
Show full item record
Author
Flamand, Guillaume
Thesis supervisor
Perret, Véronique
Type
Thèse
Abstract (FR)
L'art a été proposé comme réponse aux critiques de la Management Education dont les activités se sont académisées et où les approches d'inspiration scientifique dominent. Ma thèse constate l'homogénéité de la littérature spécialisée qui tend à se focaliser sur les apports des caractéristiques « romantiques » de l'art – où il est pris comme l'opposé théorique de la gestion. Avec une perspective critique, ma thèse s'appuie sur l'étude longitudinale, qualitative, inductive d'un cas unique pour tenter de déterminer si l'art, employé en tant que pédagogie, éloigne du localement dominant. L'analyse indique qu'il s'agit d'une expérience d’une pratique hybride, entre art et gestion, qui peut résonner avec les piliers de la Management Education. L'art éloigne alors de l’académisme, mais l’on reste dans le domaine de l’activité organisée qui peut être compatible avec les valeurs managériales actuelles. Il apporte une expérience du pratique, pas uniquement les caractéristiques romantiques. Il peut agir plutôt sur les moyens que sur les fins, pour offrir un retour vers un fondement pratique source de la Management Education avant son académisation progressive.
Abstract (EN)
Art has been put forward in response to the critiques of Management Education whose activities have become quite academized and where scientifically inspired approaches dominate. In my thesis, I note the homogeneity of the specialized literature which is quite focused on what the “romantic” characteristics of art can bring – art is there taken as the theoretical opposite of management. With a critical perspective, my thesis builds on a longitudinal, qualitative, inductive study of a single case to try to determine if art, used as a teaching method, creates distance with what locally dominates. The analysis indicates it is an experience of a hybrid practice, between art and management, which can resonate with the pillars of Management Education. Art entails less academism, but one remains in the domain of an organized activity that can be compatible with the current managerial values. It brings an experience of the practical, not only the romantic characteristics. It can have an effect on the means more than on the ends, so as to offer a return to a practical foundation which has been the source of Management Education before its progressive academization.

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Un modèle de Management de système d'information transposé d'un modèle de Knowledge Management 

    Rosenthal-Sabroux, Camille; Grundstein, Michel (2007) Document de travail / Working paper
  • Transposing a Global Vision of Knowledge Management to a Global Vision of Information Management 

    Grundstein, Michel; Rosenthal-Sabroux, Camille (2007) Document de travail / Working paper
  • Management innovation at discovery stages : a challenge for management research 

    David, Albert; Hatchuel, Armand (2007) Communication / Conférence

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.