• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • LEDa (UMR CNRS 8007, UMR IRD 260)
  • LEDa : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • LEDa (UMR CNRS 8007, UMR IRD 260)
  • LEDa : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - No thumbnail

La evolución de la movilidad educacional intergeneracional en el Perú desde hace un siglo

Pasquier-Doumer, Laure (2002), La evolución de la movilidad educacional intergeneracional en el Perú desde hace un siglo, Bulletin de l'Institut Français d'Etudes Andines, 31, 3, p. 429-471. 10.4000/bifea.6542

Type
Article accepté pour publication ou publié
External document link
http://journals.openedition.org/bifea/6542
Date
2002
Journal name
Bulletin de l'Institut Français d'Etudes Andines
Volume
31
Number
3
Publisher
Institut français d'études andines
Pages
429-471
Publication identifier
10.4000/bifea.6542
Metadata
Show full item record
Author(s)
Pasquier-Doumer, Laure
Développement, Institutions et Modialisation [LEDA-DIAL]

Abstract (FR)
Le développement considérable de l’enseignement scolaire qui caractérise le Pérou depuis le début du 20ème siècle suggère que l’accès à l’éducation est devenu plus égalitaire. Dans cet article, je cherche à savoir si réellement le développement a profité à tous de la même manière et s’il s’est accompagné d’une égalisation des opportunités scolaires. Pour cela, j’analyse l’évolution des inégalités sociales devant l’école tout au long du vingtième siècle en étudiant l’évolution du lien entre le niveau d’éducation des personnes et leur origine culturelle. Ensuite, j’examine si le relâchement de ce lien que l’on observe s’explique par une plus forte égalité d’opportunité scolaire ou s’il n’est que le résultat de l’allongement généralisé des études. Enfin, j’étudie quelles politiques publiques pourraient être conduites pour accroître l’égalité des chances devant l’école. L'originalité de cet article est de pouvoir aborder cette problématique pour un pays en développement grâce à la base de données exceptionnelle dont on dispose ici.
Abstract (EN)
Since the beginning of the twentieth century, the education system in Peru has known a considerable development. This suggests that in all probabilities opportunities for study should be on a more equal basis. In the present article, I set out to discover whether all social groups have really benefited from the development of school system and whether this development created equal opportunities or not. I there for analyze the evolution of educational inequalities throughout the twentieth century by basing my observations on the evolution of the relationship between the educational level attained and the sociocultural origin of the person. I then examine whether the apparently diminishing importance of this relationship is due to the opening up of a vaster field of equal opportunities or whether the principal factor is the generalized prolongation of studies. Finally, I examine what public policies could be pursued in order to increase equal educational opportunities. This is the first time that thanks to the exceptional quality of the data at our disposal, this issues can be deals with in relationship to a developing country.
Subjects / Keywords
Inégalités d’opportunité; mobilité scolaire; exclusion; Pérou; vingtième siècle; modèles log-linéaires; Inequalities of opportunity; educational mobility; Peru; twentieth century; log-linear models; Desigualdad de oportunidades; movilidad escolar; exclusión; Perú; siglo XX; modelos log-lineales
JEL
I21 - Analysis of Education
I28 - Government Policy
O54 - Latin America; Caribbean

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Aspiration failure: a poverty trap for indigenous children in Peru? 
    Pasquier-Doumer, Laure; Risso Brandon, Fiorella (2015) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Exclusion of indigenous children: The role of aspirations in Peru 
    Pasquier-Doumer, Laure (2016) Rapport
  • Thumbnail
    Movilidad educativa intergeneracional, educación superior y movilidad social en el Perú: evidencias recientes a partir de encuestas a hogares 
    Benavides, Martín; Etesse, Manuel (2012) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Evaluation d’impact d’un projet de rénovation urbaine dans la commune de Balbala, Djibouti 
    Mesplé-Somps, Sandrine; Pasquier-Doumer, Laure; Guénard, Charlotte (2016) Rapport
  • Thumbnail
    L'inégalité des chances sur le marché du travail urbain ouest-africain 
    Pasquier-Doumer, Laure (2012) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo