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Exigences actionnariales et réseaux d'administrateurs: à quoi répond la mise en place des comités d'audit en France

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Date
2002-05
Alternative titles
Shareholder's activism and intercorporate relations : what are the factors promoting the formation of French audit committees?
Dewey
Contrôle de gestion Comptabilité
Sujet
Corporate governance; Stockholders; Institutional investors; Auditing; Audit committees; Embeddedness; Anglo-saxons institutional investors; Asymmetrical information; Intercorporate Relations; Comités d'audit; Asymétrie informationnelle; Gouvernement des entreprises; Investisseurs institutionnels anglo-saxons; Réseaux d'administrateurs
JEL code
M42
Journal issue
Comptabilité Contrôle Audit
Volume
8
Number
1
Publication date
05-2002
Article pages
129-150
Publisher
Association Francophone de Comptabilite & Vuibert
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/1764
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
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Author
Thiéry-Dubuisson, Stéphanie
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
Cette étude porte sur l'élaboration d'un modèle de mise en place des comités d'audit et teste empiriquement ce modèle. Ce dernier intègre les facteurs des théories de l'agence, de la signalisation et de l'embeddedness. Les tests de mise en place sont réalisés grâce à un modèle de Cox sur la période 1995-1998. Les résultats suggèrent que les déterminants principaux de la diffusion des comités sont liés à l'influence des institutionnels anglo-saxons et à la position centrale de la société au sein du réseau d'entreprises. La densité des liens intersociétés est donc en partie responsable de l'implantation des comités d'audit en France.
Abstract (EN)
This study develops and tests empirically a model of the spread of audit committees. This model is based both on the factors from agency and signalling theories and on new ones, drawn from the embeddedness theory. Empirical tests of the spread of committees are performed using a Cox model over the 1995-1998 period. Results suggest that the main determinants of audit committees formation come, on one hand, from the influence of Anglo-Saxon institutional investors and, on the other hand, from the core position of the firm in the Business environment. Therefore, intercorporate relations are found partly responsible for the adoption of a committee.

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