• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

Marque et identité : le rôle de la marque dans les processus de régulation identitaire des managers : le cas de l'industrie du luxe

Brand and identity : The role of the brand in the identity regulation processes of managers : The case of the luxury industry

Beaume-Brizzi, Claire (2017), Marque et identité : le rôle de la marque dans les processus de régulation identitaire des managers : le cas de l'industrie du luxe, doctoral thesis prepared under the supervision of Darpy, Denis; Perret, Véronique, Université Paris Dauphine

View/Open
2017PSLED021.pdf (7.589Mb)
Type
Thèse
Date
2017-06-14
Metadata
Show full item record
Author(s)
Beaume-Brizzi, Claire
Under the direction of
Darpy, Denis; Perret, Véronique
Abstract (FR)
De nombreux travaux marketing décryptent l’effet des marques sur le consommateur, mais rares sont ceux qui étudient leur rôle à l’interne des organisations. Cette recherche-insider s’appuie de façon originale sur les travaux en théorie des organisations, et précisément sur ceux du courant des « Brands at Work » qui aborde la marque comme une nouvelle forme de contrôle au sein des organisations, pouvant affecter l’identité des employés. Cette recherche qualitative (59 entretiens longs) étudie empiriquement le rôle de la marque dans les processus de régulation identitaire (RI) des managers, à la fois producteurs et récepteurs de son discours, dans le cas spécifique de l’industrie du luxe. Nos résultats montrent l’existence d’un langage-type managérial inspiré du discours marketing, visant à masquer des pratiques de management et de production, le luxe pouvant être théorisé comme une « storytelling industry ». Nous caractérisons comment le management utilise la marque comme outil de RI ; la marque pouvant soutenir les pratiques de RI - cas que nous labellisons « la marque fait management » - ou cristalliser les tensions, brouiller les pratiques; « défaire management ».
Abstract (EN)
While brands are traditional topics for the marketing research, they do not retain much attention from organization studies. This thesis originally draws upon the recent « Brand at Work » trend that considers brands as an internal organizational resource affecting identity, a tool for organizational control. Drawing on an insider-research in the luxury industry and on rich empirical material (59 interviews), we show the existence of an archetypal managerial discourse, deeply infused by the marketing discourse, brand being both used as a management tool, and a way to disguise the reality of practices; turning the luxury into a “storytelling industry”. Looking at managers, both producers and receivers of the brand message, we reveal the role of the brand in their identity regulation (IR) processes. We found that the brand can either support their IR practices, managers willingly buying into the brand, or crystallize tensions, corrode IR and act as a dis-connecting mechanism between identity (re)formation and regulation processes. We show the centrality of brand in managers’ identity regulation processes.
Subjects / Keywords
Marque; Identité; Contrôle organisationnel; Luxe; Insider; Brand; Identity; Organizational control; Luxury; Insider
JEL
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    How consumers relate to luxury brands in the 21st century : the changing concept of sacredness and its importance 
    Ott, Daniela (2018-12-10) Thèse
  • Thumbnail
    Coopetition in the French luxury industry: five cases of brand-building by suppliers of luxury brands 
    Depeyre, Colette; Rigaud, Emmanuelle; Seraidarian, Fabien (2018) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Employee’s identification with a corporate brand: Singularity and consequences of the identification process. The case of a major branding in the telecom industry 
    Gagne, Jean-François; Josserand, Emmanuel (2009) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Le système de management de marque : médiateur de la relation entre l'orientation marché et la performance marque : Une comparaison sur la base de cinq secteurs d'activité 
    Dunes, Mathieu (2014-12) Thèse
  • Thumbnail
    Opérations participatives des marques : pourquoi et comment faire participer les consommateurs ? De la compréhension des opérations participatives et des motivations des consommateurs à s’y engager à l’analyse de leurs effets sur la marque 
    Reniou, Fanny (2009-12) Thèse
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo