• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

Matérialité et travail institutionnel des consommateurs. Le cas de l'industrie de la musique enregistrée face à la "dématérialisation" (1994-2014)

Materiality and consumer institutional work - The case of the French recorded music industry facing "dematerialization" (1994-2014)

Vancaelemont, Anne (2016), Matérialité et travail institutionnel des consommateurs. Le cas de l'industrie de la musique enregistrée face à la "dématérialisation" (1994-2014), doctoral thesis prepared under the supervision of Huault, Isabelle, Université Paris Dauphine

View/Open
2016PSLED039anonyme.pdf (3.784Mb)
Type
Thèse
Date
2016-12
Metadata
Show full item record
Author(s)
Vancaelemont, Anne
Under the direction of
Huault, Isabelle
Abstract (FR)
La théorie néo-institutionnelle laisse le plus souvent le consommateur en marge de ses questionnements. Pourtant, le concept de travail institutionnel par les pratiques permet de prendre en considération les pratiques des consommateurs en vue de maintenir ou de rompre avec les pratiques précédemment institutionnalisées ou encore d’en créer de nouvelles. Une prise en compte de la dimension matérielle des pratiques, permet en outre de considérer le rôle des objets dans les processus de travail institutionnel des consommateurs. Le cas de l’industrie de la musique enregistrée en France de 1994 à 2014, c’est à dire la période du passage au MP3, en téléchargement puis en streaming, est étudié grâce à une démarche inductive de théorie enracinée. Cette thèse montre que les consommateurs collaborent pour réaliser trois types de travail institutionnel (maintien, rupture, création). Ils sont en mesure de rompre avec les pratiques institutionnalisées en « bricolant » à partir des pratiques et objets à disposition, notamment des objetscommunautésqui jouent un rôle de mise en commun d’informations ou d’objets. En outre, la résilience des objets ne contribue pas seulement au maintien des pratiques mais aussi à leur rupture et à l’institutionnalisation de nouvelles pratiques.
Abstract (EN)
Consumers are most of the time left at the margins of neo-institutional theory. Yet, the institutional work concept makes it possible to consider consumer practices aimed at maintaining or disrupting formerly institutionalized practices or at creating new ones. Furthermore, taking into account the practices material dimension allows us to consider how objects play a role in consumer institutional work processes. The case of the French recorded music industry from 1994 to 2014 - when MP3 downloading then streaming overcame CD consumption practices - is studied with a grounded theory inductive approach. Our dissertation shows that consumers collaborate in order to perform institutional work (maintaining, disrupting and creating institutionalized practices). To disrupt institutionalized practices, they use « bricolage » to assemble available practices and objects, among themcommunity-objects that play a specific role: sharing information and objects. Moreover, material resilience, not only contributes to practice maintenance but also to disruption and new practices institutionalization.
Subjects / Keywords
Travail institutionnel; Sociomatérialité; Objets; Consommateurs; Pratiques; Institutional work; Sociomateriality; Objects; Consumers; Practices
JEL
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    The power of objects ? Materiality and institutional work in the French recorded music industry (1994-2014) 
    Vancaelemont, Anne (2015-06) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Against the digital revolution ? Institutional maintenance and artefacts within the French recorded music industry 
    Blanc, Antoine; Huault, Isabelle (2014) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Against the digital revolution ? Institutional maintenance and artifacts in the French recorded music industry 
    Blanc, Antoine; Huault, Isabelle (2011) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    The maintenance of macro-vocabularies in an industry: The case of the France's recorded music industry 
    Blanc, Antoine; Huault, Isabelle (2019) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    The maintenance of macro-vocabularies in an industry. The case of the France's recorded music industry 
    Blanc, Antoine; Huault, Isabelle (2018) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo