• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Uma argumentação pela orquestração das vozes numa entrevista ou como rebater uma doxa médica com suavidade

Thumbnail
Date
2016
Alternative titles
Une argumentation par l'orchestration des voix dans un interview ou comment contrer une doxa médicale en douceur
Dewey
Linguistique
Sujet
Dialogisme; Analyse de discours; Argumentation; Discours médical; Volochinov; Bakhtine; Entretien
Journal issue
Revista Eletrõnica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Number
11
Publication date
2016
Article pages
55-73
DOI
http://dx.doi.org/10.17648
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/16532
Collections
  • IRISSO : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Carcassonne, Marie
status unknown
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
Une forme de tension habite tout un chacun pour expliquer l’origine d’une maladie, en particulier entre discours médical et discours autres (Clavreul, 1978). Dans cet article, le repérage de différentes voix dans un entretien de recherche en psychopathologie montre cette tension. On y découvre la façon dont l’orchestration des voix par une interviewée joue une fonction d’argumentation et de mise en scène positive de soi. L’article présente d’abord le cadre d’analyse de discours convoqué, à savoir un cadre dialogique (Volochinov 1977 [1929]), interactionnel et énonciatif, avec une forte mobilisation de la notion de mouvement discursif et interprétatif (François 1989, Salazar 2008). Pour expliquer l’origine de ses troubles du comportement alimentaire, la “voix personnelle” (assumée au niveau énonciatif de façon faible mais cependant nettement actualisée) de l’interviewée entre en tension avec une voix relevant d’une forme de doxa médicale ; et cela modifie l’asymétrie sociale attendue dans une interaction entre médecin et non-médecin (Markovà et Foppa, 1991). L’orchestration de cette polyphonie par l’interviewée est en conclusion considérée comme jouant un rôle de repositionnement social dans l’espace de suspension ponctuel permis dans et par l’entretien. Les mouvements repérés apparaissent in fine comme autant de places discursives et sociales.
Abstract (EN)
A form of tension lives in everyone to explain the origin of a desease, in particular between medical discourse and other types of discourse (Clavreul, 1978). In this paper, the location of various voices in a research interview shows this tension. One discovers the way in which the orchestration of the voices by a person interviewed plays a function of argumentation and positive production of oneself. The paper first presents the framework of discourse analysis, namely a dialogical (Volochinov 1977 [1929]), interactionnel and enunciative framework, with a strong mobilization of the concept of discursive and interpretative movement (François 1989, Salazar 2008). To explain the origin af its aeating desorders, a personal voice (assumed at the enunciative level in a low way but however clearly updated) of the interviewed enters in tension with a medical doxa voice ; and this modifies social asymmetry expected in an interaction between physician and non-physician (Markova and Foppa, 1991). The orchestration of this polyphony by the interviewed is in conclusion considered as playing a role of social repositioning in the space of suspension allowed in and by the interview. Spotted movements appear in fine as discursive and social places.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.