• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

La médiation affective dans le cycle d'apprentissage par l'échec commercial

Cusin, Julien (2006), La médiation affective dans le cycle d'apprentissage par l'échec commercial, La Revue des Sciences de Gestion, 222, p. 149-160

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2006
Journal name
La Revue des Sciences de Gestion
Number
222
Publisher
Revue des sciences de gestion
Pages
149-160
Metadata
Show full item record
Author(s)
Cusin, Julien
Abstract (FR)
En juin 2005, la revue Long Range Planning consacrait un numéro spécial au thème des échecs dans l'organisation, avec notamment une place importante accordée à des travaux montrant que les entreprises sont très largement encouragées à apprendre de leurs échecs, mais qu'il s'agit souvent là d'une chose plus facile à dire qu'à faire. Au même moment, la revue Journal of Organizational Behavior choisissait de revenir sur une question de plus en plus étudiée par les sciences de gestion - après avoir longtemps été ignorée - à savoir le rôle joué par les émotions dans les organisations. Rares sont, par contre, les auteurs qui se situent au carrefour de ces deux courants de recherche. En adoptant une démarche qualitative fondée sur une étude de cas (avec notamment 41 entretiens réalisés), cet article s'intéresse justement au rôle joué par les émotions dans le cycle d'apprentissage par l'échec et propose notamment d'intégrer les travaux de Weiss et Cropanzano (1996) sur la théorie des avènements affectifs dans un modèle béhavioriste de l'apprentissage par l'expérience.
Abstract (EN)
In June 2005, the scientific journal Long Range Planning devoted a special issue to organizational failure, with a focus on papers showing that firms are largely encouraged to learn from failures, but that this is often easier said than done. At the same time, the Journal of Organizational Behavior decided to return to a question that is increasingly studied in management science - having been ignored for a long time - that is to say the role played by emotions in organizations. Yet very few authors make the junction between these two research streams. A case study of 41 interviews is used here to underline the role played by emotions in the learning by failing cycle ; specifically there is a proposal of integrating the work done by Weiss & Cropanzano (1996) on the emotional events theory in a behaviourist model of learning by experience.
Subjects / Keywords
Experience; Echec commercial; Apprentissage organisationnel; Emotions
JEL
L21 - Business Objectives of the Firm
M54 - Labor Management

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    L'effet papillon : une forme d'apprentissage par l'échec ? 
    Cusin, Julien (2006-06) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Echec d'un projet isolé et processus d'apprentissage 
    Cusin, Julien (2007-05) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Echec commercial et apprentissage : vers une articulation du temps discret et du temps continu 
    Cusin, Julien (2005) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    L'apprentissage par l'échec commercial : proposition d'un modèle 
    Cusin, Julien (2007) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    L'apprentissage par l'échec commercial 
    Cusin, Julien (2008-01) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo