• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Discrimination des prix, différenciation des produits et échange international

Thumbnail
Date
1986
Alternative titles
Price discrimination, product differentiation and international trade
Link to item file
http://www.persee.fr/doc/reco_0035-2764_1986_num_37_3_408924
Dewey
Economie internationale
Sujet
Discrimination des prix; concurrence monopolistique; commerce international
JEL code
F.F1.F12
Journal issue
Revue Economique
Volume
37
Number
3
Publication date
1986
Article pages
489-520
Publisher
A. Colin
DOI
http://dx.doi.org/10.3406/reco.1986.408924
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/15938
Collections
  • LEDa : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Siroën, Jean-Marc
163511 Laboratoire d'Economie de Dauphine [LEDa]
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
L'article se propose de combler quatre lacunes de la théorie traditionnelle de la différenciation internationale clés produits : l'entreprise ne produit qu'une seule variété, les déterminants de la spécialisation intra-produit ne sont spécifiés ni entre firmes ni entre nations, les phénomènes de discrimination sont ignorés. Pour cela, l'auteur présente une nouvelle approche en redéfinissant les coûts de production et les coûts de différenciation et en envisageant la différenciation des produits comme une forme particulière de discrimination des marchés elle-même influencée par la discrimination tarifaire. On établit les résultats suivants : des variétés peuvent être produites spécifiquement pour le marché étranger, les échanges intra-branche ne sont pas favorisés par des coûts de différenciation décroissants avec les quantités et ils n'exigent pas des demandes nationales proches ; la discri­mination des prix favorise la prolifération des variétés et les échanges intra-branche. Enfin, la spécialisation intra-branche pourrait dépendre des avantages comparés des nations dans l'incorporation des caractéristiques.
Abstract (EN)
The aim of this article is to fill up four gaps encountered in the international product differentiation standard theory : production of only one variety per firm for a given good, determination of the intra-industry specialization let unknown as for the firms a.s for the nations and discrimination between the markets let ignored.The author presents another framework. Thus he makes a distinction between the production cost and the differentiation cost and he sees the product differentiation as a special type of market discrimination moreover related with the price discrimination policy. The following results are put forward : a variety may be produced specially for foreign markets, the " two-way " international trade is not fostered by decreasing differentiation costs and does not imply similar demand curves between the countries. On the contrary, the price discrimination fosters the proliferation of varieties and the " two-way " international trade. Then, the structure of the intra-industry trade may be determined by national comparative advantages in the differentiation costs.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.