• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • LEDa (UMR CNRS 8007, UMR IRD 260)
  • LEDa : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • LEDa (UMR CNRS 8007, UMR IRD 260)
  • LEDa : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - No thumbnail

Le nationalisme dans les relations économiques internationales

Siroën, Jean-Marc (1992), Le nationalisme dans les relations économiques internationales, Revue française d'économie, 7, 1, p. 3-33. 10.3406/rfeco.1992.1300

Type
Article accepté pour publication ou publié
External document link
http://www.persee.fr/doc/rfeco_0769-0479_1992_num_7_1_1300
Date
1992
Journal name
Revue française d'économie
Volume
7
Number
1
Publisher
A. Fayard
Pages
3-33
Publication identifier
10.3406/rfeco.1992.1300
Metadata
Show full item record
Author(s)
Siroën, Jean-Marc cc
Laboratoire d'Economie de Dauphine [LEDa]
Abstract (FR)
Le nationalisme économique connaît aujourd'hui une nouvelle poussée qui se traduit par un durcissement des politiques commerciales. Après avoir examiné les fondements doctrinaux du nationalisme économique, nous distinguerons le nationalisme hégémonique du nationalisme autarcique. Nous montrons que l'ordre économique «libéral» d'après guerre, imprégné de mercantilisme, ne relève que d'un libéralisme instrumental. Nous examinons enfin les voies qui permettraient d'éviter les pièges des nouvelles formes de nationalisme.
Abstract (EN)
The economic nationalism has, today, new favourable opinions in industrial countries which permit more protectionist trade policies. We examine the doctrinal foundations of economic nationalism in relation with the liberal point of view. We distinguish autar- kical nationalism and hegemonical nationalism. We show that the postwar international "liberal" economic order was impregnated by mercantilist perceptions and that liberalism was mainly instrumental. Lastly, we explore ways of avoiding the traps of nationalism.
Subjects / Keywords
pensée économique; politique commerciale; protectionnisme; mercantilisme; commerce international; relations internationales
JEL
B20 - General
N10 - General, International, or Comparative

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Relations économiques internationales 
    Siroën, Jean-Marc (2002) Ouvrage
  • Thumbnail
    L'économie internationale 
    Siroën, Jean-Marc (1989) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Ouverture économique et développement. Réalités et ambiguïtés d’une relation 
    Boudhiaf, Messaoud; Siroën, Jean-Marc (2001) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    La spécialisation internationale et les gains de l'échange dans la théorie de la concurrence monopolistique 
    Siroën, Jean-Marc (1991) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Les theses en commerce international 
    Siroën, Jean-Marc (2010) Chapitre d'ouvrage
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo