• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Réactance psychologique et propension relationnelle : mieux comprendre l’effort relationnel des clients

Darpy, Denis; Prim-Allaz, Isabelle (2009-09), Réactance psychologique et propension relationnelle : mieux comprendre l’effort relationnel des clients. https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/1561

Type
Document de travail / Working paper
Date
2009-09
Publisher
Université Paris-Dauphine
Published in
Paris
Metadata
Show full item record
Author(s)
Darpy, Denis
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Prim-Allaz, Isabelle
Abstract (FR)
La réactance psychologique et la propension relationnelle éclairent le comportement des consommateurs en matière d’engagement dans un contexte relationnel. Ces deux variables de personnalité sont présentées et reliées à la notion d’engagement. Le contexte médical propose un terrain empirique pour explorer dans un premier temps au travers d’une étude qualitative les freins et motivations à l’engagement contractualisé. Une seconde étude, quantitative, propose une typologie des patients selon leur degré de réactance psychologique et de propension relationnelle dont l’impact sur l’engagement est évalué. Cette recherche montre qu’il existe quatre groupes d’individus croisant des niveaux faible/fort de réactance psychologique et de propension relationnelle. Un effet principal significatif de la propension relationnelle sur la motivation à s’engager, ainsi qu’un effet d’interaction significatif de la réactance psychologique avec la propension relationnelle sont montrés.
Abstract (EN)
Psychological reactance and relationship proneness highlights the level and nature of commitment of the consumer in relational context. After presenting these two personality variables the research proposes some interactions between them through two empirical studies. Study 1 based on qualitative approach evaluates positive and negative motivations to contract a formal commercial commitment. Study 2 based on a survey in a medical context shows the existence of four groups of individuals according to their level of psychological reactance and relationship proneness. A main effect of relationship proneness on commitment is shown as well as an interaction effect between psychological reactance and relationship proneness.
Subjects / Keywords
Comportement du consommateur; Relationship marketing
JEL
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Réactance psychologique et confiance : le refus de l'engagement et les limites du marketing relationnel 
    Darpy, Denis; Prim-Allaz, Isabelle (2006) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Le rôle de variables psychologiques individuelles dans un cadre relationnel 
    Prim-Allaz, Isabelle; Darpy, Denis (2007) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Potential effects of psychological reactance and relationship proneness on relationships marketing programmes 
    Darpy, Denis; Prim-Allaz, Isabelle (2008) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Patients’ prevention program commitment: The role of psychological reactance and relationship proneness 
    Prim-Allaz, Isabelle; Darpy, Denis (2016) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    The role of psychological reactance and relationship proneness in the commitment decision: An application to a dental prevention program 
    Prim-Allaz, Isabelle; Darpy, Denis (2010) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo