Show simple item record

The deaccessioning of public goods

dc.contributor.advisorDreyfus, Jean-David
hal.structure.identifier
dc.contributor.authorPlateaux, Wistan*
dc.date.accessioned2016-03-31T13:44:31Z
dc.date.available2016-03-31T13:44:31Z
dc.date.issued2015-06
dc.identifier.urihttps://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/15467
dc.description.abstractfrSi la cession des propriétés publiques est un phénomène en vogue, il reste discret au plan doctrinal. Ce décalage entre la théorie et la pratique s’explique par sa place instable, entre le droit public et le droit privé. Par conséquent, l’étude de la cession implique un effort de classification, puis un exercice de déduction, en dépassant la distinction classique, entre le domaine public et le domaine privé, au profit d’un monisme domanial. Cette conception tire les conséquences de la modernisation du droit administratif des biens, derrière la bannière de la propriété publique, tout en offrant une large place au critère organique. Elle présente également l’avantage d’une application immédiate, sans relais de la part du législateur. Cependant, la pérennité de ce modèle dépendra de la conservation d’un équilibre, entre la liberté de l’administration-propriétaire, et la continuité du service public. Pour préserver cet héritage, les bases constitutionnelles du droit des biens publics devront être confirmées, et de manière explicitefr
dc.language.isofr
dc.subjectImprescriptibilitéfr
dc.subjectRestitutionfr
dc.subjectEchangefr
dc.subjectVentefr
dc.subjectDomaine privéfr
dc.subjectPropriété publiquefr
dc.subject.ddc342
dc.subject.classificationjelH82
dc.titleLa cession des biens publicsfr
dc.titleThe deaccessioning of public goodsen
dc.typeThèse
dc.contributor.editoruniversityUniversité Paris Dauphine
dc.description.abstractenEven though the disposal of publicly-owned assets is occurring more and more frequently, these activities remain doctrinally unclear. The discrepancy between the theory and practice of such disposals can be explained by their uncertain position between public law and private law. Consequently, when considering such disposals, attention is paid to their classification and the exercise of judgement which goes beyond the traditional distinction between public and private domains in favour of the application of a single principle of public ownership. This concept has as consequence the modernization of administrative property law in the context of public ownership with an emphasis on the criteria of institutional law. It also has the advantage of being put into practice immediately without intervention from the legislature. However, this model will only be sustainable if it can maintain a balance between the prerogative of the administration-owners and the continuity of public services. To maintain this legacy, the constitutional basis of the law of publicly-owned assets must be confirmed explicitlyen
dc.identifier.theseid2015PA090017
dc.subject.ddclabelDroit constitutionnel et administratiffr
dc.rights.intranetoui
hal.author.functionaut


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record