• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Les effets négatifs de la stratégie politique des organisations sur leur légitimité. Le cas des majors de l’industrie du disque

Blanc, Antoine; Taupin, Benjamin (2015), Les effets négatifs de la stratégie politique des organisations sur leur légitimité. Le cas des majors de l’industrie du disque, Revue française de gestion, 252, p. 129-144. 10.3166/RFG.252.129-144

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2015
Journal name
Revue française de gestion
Number
252
Publisher
Fondation nationale pour l'enseignement de la gestion des entreprises
Pages
129-144
Publication identifier
10.3166/RFG.252.129-144
Metadata
Show full item record
Author(s)
Blanc, Antoine
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Taupin, Benjamin
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
Cet article se fonde sur le concept de légitimité pour une compréhension des effets de la conduite de stratégies politiques des entreprises. L'analyse de la mise en oeuvre de la stratégie de lobbying par les majors de l'industrie du disque française, dans le cadre du vote de la loi DADVSI, donne à voir la manière dont ce succès politique a coïncidé avec une perte effective d'audience et de crédibilité pour ces entreprises. La stratégie politique menée a engendré une situation paradoxale dans laquelle le succès politique de ces entreprises a finalement laissé place à une perte d'influence à moyen terme, conduisant à appeler à une meilleure compréhension de la gestion de la légitimité dans les stratégies politiques.
Abstract (EN)
Our article uses the notion of legitimacy to contribute to the knowledge of the impact of corporate political activity. The analysis of the implementation of majors’ lobbying strategy in the music industry at the time of the DADVSI law shed light on the process involving simultaneously both a political success and a decrease of firms’ audibility. The political activity conducted by the firms entailed a paradoxical situation where the short-term political success was followed by a mid-term loss of influence. Our article then calls for a better understanding of the management of legitimacy in firms’ political activity.
Subjects / Keywords
stratégies politiques; légitimité; lobbying; industrie du disque; loi DADVSI
JEL
L82 - Entertainment; Media
L87 - Postal and Delivery Services
M10 - General

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Le maintien institutionnel : entre routines et actions stratégiques. Le cas de l’industrie musicale face à la licence globale 
    Blanc, Antoine (2018) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Le rôle du travail discursif des Majors de l’industrie musicale dans la reproduction de l’ordre institutionnel 
    Blanc, Antoine; Huault, Isabelle (2009) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Reproduction de l’ordre institutionnel face à l’incertitude. Le rôle du discours des majors dans l’industrie musicale 
    Blanc, Antoine; Huault, Isabelle (2010) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Silenced musicians. The major labels' discursive work in the reproduction of the institutional order 
    Huault, Isabelle; Blanc, Antoine (2009) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Silenced musicians. The major labels' discursive work in the reproduction of the institutional order. 
    Blanc, Antoine; Huault, Isabelle (2008) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo