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Solving Games and All That

Résoudre les jeux et le reste

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2013PA090069.pdf (766.5Kb)
Date
2013-07
Dewey
Intelligence artificielle
Sujet
Théorie des jeux; Monte-Carlo, Méthode de; Elagage Alpha-beta; Logique Modale K; Proof Number Search; Monte Carlo Tree Search; Intelligence artificielle
JEL code
C7; C15
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/14677
Collections
  • LAMSADE : Thèses
Metadata
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Author
Saffidine, Abdallah
Thesis supervisor
Cazenave, Tristan
Type
Thèse
Item number of pages
165
Abstract (FR)
Il existe des algorithmes en meilleur d'abord efficace pour la résolution des jeux déterministes à deux joueurs et à deux issues.Nous proposons un cadre formel pour la représentation de tels algorithmes en meilleur d'abord.Le cadre est suffisamment général pour exprimer des algorithmes populaires tels Proof Number Search, Monte Carlo Tree Search, ainsi que l'algorithme Product Propagation.Nous montrons par ailleurs comment adapter ce cadre à deux situations plus générales: les jeux à deux-joueurs à plusieurs issues, et le problème de model checking en logique modale K.Cela donne lieu √† de nouveau algorithmes pour ces situations inspirés des méthodes Proof Number et Monte Carlo.La technique de l'élagage alpha-beta est cruciale dans les jeux à actions séquentielles.Nous proposons une extension de cette techniques aux stacked-matrix games, une généralisation des jeux à deux joueurs, à information parfaite et somme nulle qui permet des actions simultanées
Abstract (EN)
Efficient best-first search algorithms have been developed for deterministic two-player games with two-outcome.We present a formal framework to represent such best-first search algorithms.The framework is general enough to express popular algorithms such as Proof Number Search, Monte Carlo Tree Search, and the Product Propagation algorithm.We then show how a similar framework can be devised for two more general settings: two-player games with multiple outcomes, and the model checking problem in modal logic K.This gives rise to new Proof Number and Monte Carlo inspired search algorithms for these settings.Similarly, the alpha-beta pruning technique is known to be very important in games with sequential actions.We propose an extension of this technique for stacked-matrix games, a generalization of zero-sum perfect information two-player games that allows simultaneous moves

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