• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • IRISSO (UMR CNRS 7170)
  • IRISSO : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • IRISSO (UMR CNRS 7170)
  • IRISSO : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

La libération par Tupperware ? Diffusion des idées et pratiques féministes dans de nouveaux espaces de sociabilité féminine

Achin, Catherine (2009), La libération par Tupperware ? Diffusion des idées et pratiques féministes dans de nouveaux espaces de sociabilité féminine, Clio, 1, 29, p. 131-140. http://dx.doi.org/10.4000/clio.9238

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2009
Journal name
Clio
Volume
1
Number
29
Publisher
Presses universitaires du Mirail
Pages
131-140
Publication identifier
http://dx.doi.org/10.4000/clio.9238
Metadata
Show full item record
Author(s)
Achin, Catherine
Abstract (FR)
Au cours des années 1970, le développement de la vente directe à domicile a donné lieu à la formation de cercles de sociabilité entre femmes dans le cadre des réunions Tupperware. Ces rencontres ont contribué à diffuser par capillarité nombre d’idées et pratiques féministes. Elles n’ont pas été sans incidence sur le déroulement de certaines trajectoires de femmes des classes moyennes et populaires. Le partage d’expériences de la soumission féminine, conjugale, et la confrontation aux modèles de femmes professionnalisées, les démonstratrices, ont ainsi parfois ouvert à la prise de conscience du sentiment de soi et permis d’accéder à une certaine autonomie.
Abstract (EN)
During the 1970s, the development of direct marketing lead to the formation of sociability circles between women, especially within the framework of Tupperware meetings. These meetings contributed to the spread of certain ideas and feminist practices. They had an effect on the social trajectories of women from the middle and popular classes. Sharing experiences about feminine and conjugal submission as well as the confrontation with models of professionalized women, the demonstrators allowed certain women to develop greater awareness and self confidence which allowed them to achieve a relative autonomy.
Subjects / Keywords
gender; home marketing; emancipation; sociability circles; feminism; tupperware; rapports sociaux de sexe; vente à domicile; émancipation; cercle de sociabilité; féminisme

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Feminist Studies and Parliaments 
    Achin, Catherine; Gardey, Delphine (2020) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    “La grève n’est générale que si elle est féministe”. Entretien avec Veronica Gago 
    Achin, Catherine; Albenga, Viviane (2020) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Paysage féministe après la bataille 
    Achin, Catherine; Albenga, Viviane; Andro, Armelle; Jami, Irène; Rennes, Juliette; Ouardi, Samira; Zappi, Sylvia (2017) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Trajectoires de professionnelles de la politique ou de féministes ordinaires : retours sur l'usage de matériaux biographiques 
    Achin, Catherine (2017-11) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Discussion de l’ouvrage : Isabelle Clair & Elsa Dorlin (dir.), Photo de famille. Penser des vies intellectuelles d’un point de vue féministe 
    Achin, Catherine (2022) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo