• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Réponses des consommateurs à la suppression des suremballages sur les MDD

Thumbnail
View/Open
MONNOT-RENIOU-PARGUEL.pdf (241.7Kb)
Date
2014
Dewey
Marketing
Sujet
Suremballage; Consumer behavior; Product image; Emballage; Private label; Image de marque; Over-packaging; Packaging; Comportement du consommateur; MDD
JEL code
D.D1.D11; D.D1.D12; M.M3.M31
Conference name
17ème Colloque International Etienne Thil
Conference date
10-2014
Conference city
Paris
Conference country
FRANCE
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/14325
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Monnot, Elisa
1098 Théorie économique, modélisation et applications [THEMA]
Parguel, Béatrice
1032 Dauphine Recherches en Management [DRM]
Reniou, Fanny
57129 Institut de Recherche en Gestion [IRG]
Type
Communication / Conférence
Abstract (FR)
La suppression du suremballage de leurs MDD offre-t-elle aux enseignes un outil de positionnement responsable sans conséquence sur leur intention d’achat ? S’appuyant sur la théorie de l’attribution, cette recherche montre par le biais d’une expérimentation conduite sur 217 répondants français que la suppression du suremballage améliore effectivement le caractère écologique perçu des MDD classiques, mais qu’elle détériore globalement leur intention d’achat via l’effet médiateur de leurs qualité et praticité perçues. Elle n’a toutefois pas d’influence sur l’intention d’achat des MDD économiques.
Abstract (EN)
Could eliminating overpackaging from private labels be a lever for a responsible positioning without any effect on purchase intention? Drawing on the attribution theory framework, this research uses an experiment on 217 French respondents and shows that eliminating overpackaging does have an influence on mimic private labels’ ecological image, but damages their purchase intention through the mediating effect of perceived quality and convenience. It has however no influence on generic private labels’ purchase intention.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.