• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

The Translated Strategic Alignment Model: A Practice-Based Perspective

Thumbnail
Date
2013
Dewey
Systèmes d'information
Sujet
IT needs; Besoins utilisateurs; Actor-network theory; Besoins technologiques; Théorie de l’acteur-réseau; Strategy-as-practice; Stratégie par les pratiques; Alignement stratégique; Strategic alignment; Users’ needs
JEL code
C.C5.C51; M.M1.M15
Journal issue
Systèmes d'information et management
Volume
18
Number
2
Publication date
2013
Article pages
37-68
Publisher
Éd. Eska
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/13591
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Kalika, Michel
1032 Dauphine Recherches en Management [DRM]
Renaud, Alexandre
1032 Dauphine Recherches en Management [DRM]
Walsh, Isabelle
1032 Dauphine Recherches en Management [DRM]
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
Dans cet article nous proposons de revisiter le concept d’alignement stratégique dans une approche par les pratiques. Nous proposons de nouvelles idées sur ce concept qui a été majoritairement étudié dans la littérature au travers du modèle d’alignement stratégique proposé par Henderson et Venkatraman (1993). Dans une approche enracinée, nous étudions les pratiques quotidiennes de praticiens au travers de l’étude en profondeur de trois cas d’entreprises et d’entretiens avec six consultants spécialisés en gestion des systèmes d’information (SI). Nous utilisons la théorie de l’acteur-réseau comme cadre théorique afin de nous aider à faire sens de nos données et à les interpréter. Nous proposons un nouveau modèle conceptuel, non-fonctionnaliste et qui intègre plusieurs courants de la littérature: le modèle d’alignement stratégique traduit (TSAM). Ce modèle peut aider à atteindre un niveau critique d’alignement qui apparaît comme nécessaire pour ouvrir le chemin menant à l’avantage compétitif.
Abstract (EN)
In this article, we propose to revisit the concept of strategic alignment in a practice-based perspective. We propose new insights on this concept which has mostly been studied in the literature through Henderson and Venkatraman’s strategic alignment model (1993). In a grounded approach, we study practitioners’ daily practices through the in-depth investigation of three corporate cases and interviews with six consultants specialized in the management of information systems (IS). We use actor-network theory as a theoretical framework to help us make sense of and interpret our data. We propose a new, conceptual, non-functionalist model, which integrates several streams of literature: the translated strategic alignment model (TSAM). This model may serve as a help to drive toward a critical level of alignment that appears as necessary to clear the path toward competitive advantage.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.