• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Autonomisation, temporalités et négociations des places dans des interactions parents-enfants

Thumbnail
View/Open
Autonomisation, temporalites et negociations de places dans des interactions parents-enfantsBasePub.pdf (608.7Kb)
Date
2012
Dewey
Interaction sociale
Sujet
Temporalité; Interaction familiale; Analyse interactionnelle; Analyse du discours; Autonomisation
Book title
Langage et autonomisation enfantine
Author
Preneron, Christiane
Publisher
L'Harmattan
Publisher city
Paris
Year
2012
ISBN
978-2-336-29080-5
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/1326
Collections
  • IRISSO : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Carcassonne, Marie
status unknown
Héberlé-Dulouard, Bénédicte
134894 Académie de Paris
Type
Chapitre d'ouvrage
Item number of pages
69-98
Abstract (FR)
Partant de l’étude d’interactions familiales entre un jeune enfant et ses parents, ce texte étudie la mise en mots de la temporalité dans des séquences où l’enfant apprend à faire seul. Après avoir interrogé les notions de style interactif et de temporalité(s), l’analyse d’extraits de corpus permet d’illustrer différents modes de marquages temporels de l’autonomisation. Ces marquages apparaissent étroitement liés au style interactif mis en œuvre dans chacune des dyades observées. La capacité langagière de l’enfant à faire des liens entre les différentes places temporelles de l’autonomisation que lui assigne son entourage est ensuite soulignée ainsi que sa capacité à négocier ces places dans l’interaction.
Abstract (EN)
Base on the study of family interactions between a young child and his parents, this text is focused on the setting in words of temporality in sequences where the child learns how to make himself. After having questioned the concepts of interactive style and temporality, the analysis of extracts of corpus makes it possible to illustrate the various modes of temporal markings of the autonomisation; markings closely related to the interactive style implemented in each dyad observed. That leads us to put at the day, on the one hand, linguistic capacity of the child to establish links between the various temporal places of the autonomisation which its entourage assigns to him and/or in addition its capacity with being able to negotiate these places in the interaction.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.