• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Toujours la même chanson. Les logiques mimétiques des radios musicales françaises

Thumbnail
Date
2006
Alternative titles
Same old song. The rationales behind imitation in French radio broadcasting
Dewey
Communication, medias
Sujet
Mimétisme; Radio
JEL code
L82
Journal issue
Revue Française de Gestion
Volume
32
Number
164
Publication date
2006
Article pages
77-96
Publisher
Lavoisier
DOI
http://dx.doi.org/10.3166/rfg.164.77-96
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/1308
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Mouricou, Philippe
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
Si l'imitation joue un rôle central dans les travaux sur la diffusion, la question des logiques mimétiques (raisons amenant les décideurs à reprendre des solutions adoptées ailleurs) y demeure subalterne. S'appuyant sur la théorie des conventions, les modèles de herding behavior, les théories de l'identité sociale et les théories néoinstitutionnalistes, cet article propose une typologie des logiques mimétiques qui permet d'interpréter des données issues d'entretiens menés auprès de programmateurs radio. L'analyse montre que les trois grandes logiques, utilitariste, conventionnelle et référentielle, sont concomitantes.
Abstract (EN)
The literature on imitation is often grounded in a “diffusion” perspective that focuses on effects and modes of imitation and gives little empirical attention to the reasons why managers imitate other firms. In this study of the French radio broadcasting industry, a typology of music programmers’ mimetic rationales is proposed. Drawing on conventions, herding behavior, social identity and neoinstitutional theories, three distinct rationales associated with imitation are identified: utilitarian, conventional and referential. Results shows that they are at work simultaneously.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.