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Regards sur la co-production du client : comment les entreprises nous font-elles participer ?

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Date
2013
Alternative titles
A closer look at clients' co-production: How firms have us participating?
Dewey
Marketing
Sujet
participation du consommateur; marketing collaboratif; ressources; Customer participation; co-production; collaborative marketing; resources; motivations
JEL code
D.D1.D19; L.L2.L23; M.M3.M31
Journal issue
Décisions Marketing
Number
70
Publication date
2013
Article pages
9-24
Publisher
Association française du marketing
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/13007
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Cadenat, Sandrine
Bonnemaizon, Audrey
Benoît-Moreau, Florence
1032 Dauphine Recherches en Management [DRM]
Renaudin, Valérie
1032 Dauphine Recherches en Management [DRM]
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
La participation du consommateur aux différentes phases du processus de production d'un produit ou service se développe aujourd'hui sous des formes variées, des plus ordinaires aux plus créatives. Dans ce contexte, cet article tente de clarifier la définition de la participation du consommateur, puis propose une classification des pratiques de participation fondée sur deux dimensions : les ressources à mobiliser et la motivation à participer. Cette matrice offre aux managers une grille d'analyse de leurs dispositifs de participation, ainsi que ceux de leurs concurrents, au travers du prisme du rôle attribué au client. Des pistes de réflexion sont ensuite adressées aux enseignes souhaitant développer la dimension participative de leurs dispositifs de gestion de la relation client.
Abstract (EN)
Consumer participation in the different steps of products or services' production process is developing following many directions, from the most ordinary to the most creative ones. In this context, the present paper tries to clarify the definition of consumer participation and proposes a typology of consumer participation practices based on two dimensions: consumer resources needed and motivations. This matrix offers a framework for managers to analyze their current and future devices, as well as those of their competitors, through the prism of the role assigned to the customer. Finally, implications and guidelines are addressed to firms willing to develop the participatory dimension of their customer relationship management.

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