• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

"J'espère que ce commerçant ne me parlera pas !" : l'effet de l'anxiété sociale et du degré d'intimité de la conversation sur l'intention de revenir dans le point de vente

Thumbnail
View/Open
20120603135956_S5_1_Guillard_et_Delacroix.pdf (468.8Kb)
Date
2012-05
Alternative titles
“I hope this seller won’t talk to me !” : social anxiety and the influence of verbal intimacy on the intention to return to a store
Dewey
Marketing
Sujet
Marketing relationnel; anxiété sociale; relation; intimité; fidélité; conversation; Social anxiety; relationship marketing; small talk; self-disclosure; intimacy; conversations
JEL code
I.I3.I31; M.M3.M31; D.D1.D12
Conference name
28ème Congrès International de l'Association Française du Marketing (AFM)
Conference date
05-2012
Conference city
Brest
Conference country
France
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/12870
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Delacroix, Eva
1032 Dauphine Recherches en Management [DRM]
Guillard, Valérie
1032 Dauphine Recherches en Management [DRM]
Type
Communication / Conférence
Abstract (FR)
Cet article montre que les consommateurs socialement anxieux fuient une trop grande relation de proximité avec les commerçants. Une expérimentation (n=102) montre que les consommateurs souffrant d'anxiété sociale jugent les conversations anodines avec les commerçants plutôt agréables que les conversations personnelles, alors que les consommateurs non-anxieux sociaux préfèrent au contraire les conversations personnelles aux conversations anodines. La recherche montre également que l'intention de revenir dans le point de vente est moindre chez les anxieux sociaux que chez les non-anxieux sociaux, et ceci même dans le cas d'une conversation anodine.
Abstract (EN)
This article demonstrates that socially anxious consumers avoid close relationships with merchants. An experimental approach (n=102) shows that socially anxious consumers prefer small talk with merchants rather than intimate conversations, whereas non-socially anxious consumers prefer intimate conversations rather than small talk. The results also show that the intention to return the store is lower among socially anxious subjects than among non-socially anxious ones, even in the small talk condition.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.