• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Responsabilité stratégique des dirigeants : entre hasard, choix et inévitabilité

De Rond, Mark; Thiétart, Raymond-Alain (2007), Responsabilité stratégique des dirigeants : entre hasard, choix et inévitabilité, Revue française de gestion, 172, p. 63-77. http://dx.doi.org/10.3166/rfg.172.63-77

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2007
Journal name
Revue française de gestion
Volume
172
Publisher
Lavoisier
Pages
63-77
Publication identifier
http://dx.doi.org/10.3166/rfg.172.63-77
Metadata
Show full item record
Author(s)
De Rond, Mark
Thiétart, Raymond-Alain
Abstract (FR)
Nous proposons une théorie permettant d'articuler la relation entre choix stratégique, hasard et inévitabilité. Pour ce faire nous nous appuyons sur les apports de l'histoire des idées et des sciences de la complexité, apports qui sont pertinents pour l'étude de cette relation. L'article offre une description précise du mécanisme suivant lequel choix, hasard et inévitabilité interagissent. Sur un plan pratique, l'article suggère que les managers ne sont ni les seuls ni les plus importants auteurs des stratégies réalisées par leurs organisations.
Abstract (EN)
We propose a theory to manage the relation between strategic choice, chance and inevitability. To do so, we locate arguments in intellectual history and complexity science that have a clear bearing on this relation, and suggest that strategic choice, chance and inevitability are reciprocally implicated. The present article thus pursues a level of granularity and precision on the mechanism by which choice, chance and determinism interact beyond that presently available. At a more practical level, it suggests that managers clearly are not the sole, or necessarily primary, authors of the strategies realized by their organizations.
Subjects / Keywords
Inévitabilité; Hasard; Marketing stratégique; Planification stratégique
JEL
L10 - General
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Strategic choice, chance, and the persistence of determinism : an empirical investigation 
    De Rond, Mark; Thiétart, Raymond-Alain (2007) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Choice, chance, and inevitability in strategy 
    De Rond, Mark; Thiétart, Raymond-Alain (2007-05) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Chance, choice and determinism in strategy 
    De Rond, Mark; Thiétart, Raymond-Alain (2004) Document de travail / Working paper
  • Thumbnail
    Stratégies‎ : concepts, méthodes, mise en oeuvre 
    Vanwijk, Gilles; Donada, Carole; Barthélémy, Jérôme; Xuereb, Jean-Marc; Thiétart, Raymond-Alain (2009) Ouvrage
  • Thumbnail
    Contrôle limité et changement dans les organisations multidivisionnelles 
    Koenig, Gérard; Thiétart, Raymond-Alain (1994) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo