• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

Partenariats ONG-entreprise et évolution du business model de la grande entreprise. Le cas de Suez-Environnement

Corporate-NGO partnerships and large companies’ business model evolution. The case of Suez-Environnement

Maucuer, Raphaël (2013), Partenariats ONG-entreprise et évolution du business model de la grande entreprise. Le cas de Suez-Environnement, doctoral thesis prepared under the supervision of De Montmorillon, Bernard, Université Paris Dauphine, 634 p.

View/Open
2013PA090005.pdf (10.69Mb)
Type
Thèse
Date
2013-05
Pages
634
Metadata
Show full item record
Author(s)
Maucuer, Raphaël
Under the direction of
De Montmorillon, Bernard
Abstract (FR)
Avec l’émergence des ONG dans nos économies globalisées, les grandes entreprises développent divers types de partenariats ONG-entreprise (POE). Les chercheurs s’interrogent sur leurs enjeux stratégiques. Dans notre thèse, nous étudions la contribution spécifique des POE à l’évolution du business model (BM) de la grande entreprise.Une étude de cas longitudinale processuelle chez Suez-Environnement met en lumière trois grands apports des POE : les POE, selon leur type, influencent la stratégie de l’entreprise par leur concours à la segmentation des activités ; ils contribuent à la conception et au déploiement des BM issus de la nouvelle segmentation ; et ils jouent un rôle moteur dans l’évolution du portefeuille de BM de l’entreprise.À partir de ces résultats, nous proposons : une conception élargie de la finalité du BM intégrant la performance sociétale ; une représentation enrichie du concept de BM, baptisée modèle RCOV-EPs, articulant quatre dimensions en interactions ; et le concept de métabusiness model que nous définissons comme : une métalogique de création de valeur socioéconomique émergeant de relations inter-BM.
Abstract (EN)
With the emergence of the NGOs in our globalized economies, large companies developdiverse types of corporate-NGO partnerships (CNPs). Some researchers raised interrogations on their strategic issues. In our thesis, we study the CNPs specific contribution to the evolution of large companies’ business model (BM).Drawing on a longitudinal processual case study at Suez-Environnement, we highlight three main contributions of CNPs: first, some types of CNPs influence company’s strategy by taking part in the activities’ segmentation; second, they contribute to design and to implement the BMs resulting from the new segmentation; third, they play a driving role in the company’s BMs portfolio evolution.From these results, we suggest: an extended approach of BM’s purpose including societalperformance; an enhanced representation of the BM concept, called RCOV-PsE model,structuring four interacting components; and the meta business-model concept that we define as: a socio-economic value creation logic appearing from inter-BM relations.
Subjects / Keywords
Business model; Organisations non-gouvernementales (ONG); Partenariat ONG-entreprise; Responsabilité sociétale des entreprises (RSE); Ressources immatérielles; Changement; Étude de cas longitudinale; Services d’eau et d’assainissement; Business model; Non-governmental organizations (NGOs); Corporate-NGO partnerships; Corporate social responsibility (CSR); Intangible resources; Change; Longitudinal case study; Water and sanitation services
JEL
L95 - Gas Utilities; Pipelines; Water Utilities
M14 - Corporate Culture; Diversity; Social Responsibility
L14 - Transactional Relationships; Contracts and Reputation; Networks
L31 - Nonprofit Institutions; NGOs; Social Entrepreneurship

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Partenariats ONG-Entreprise et stratégie des entreprises. Vers une redéfinition du mandat socio-économique de la grande entreprise ? 
    Maucuer, Raphaël (2012-10) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Financement privé des grandes ONG internationales : quels sont les ressorts du lien entre donateurs privés et grandes ONG internationales au travers de l'argent ? 
    Lepoittevin, Christine (2014-01) Thèse
  • Thumbnail
    Intégrer l'évolution de la stratégie et l'aspect humain de l'organisation dans l'approche par le Business Model : les apports du Modèle 4C 
    Garreau, Lionel; Laszczuk, Alexis; Maucuer, Raphaël (2013) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Transformer les capacités d'innovation : l'impact et l'influence des Fab Labs d'entreprise au sein de grands groupes 
    Fuller, Matthew (2019-09-17) Thèse
  • Thumbnail
    L'internationalisation du management en Inde par la formation : les effets du "PGPMX" sur des managers indiens de grandes entreprises industrielles publiques 
    Martin-O'Brien, Josiane (2016-10-05) Thèse
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo