• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

De l’identité musicale à la représentation politique : le rock argentin pendant la dictature

Thumbnail
Date
2012
Alternative titles
From Musical Identity to Political Representation: Argentine Rock during the Dictatorship
Dewey
Processus sociaux
Sujet
Argentine; Rock; Dictature; Répression; 1976-1983; Résistance; Rock national; Représentation politique; Argentina; Dictatorship; Repression; Resistance; Rock nacional; Political representation
JEL code
N46; Z13
Journal issue
Sociétés
Number
117
Publication date
2012
Article pages
73-86
Publisher
De Boeck
DOI
http://dx.doi.org/10.3917/soc.117.0073
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/11678
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Markman, Eliel
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
En Amérique latine, les années 1970 sont des années noires dont le souvenir reste douloureux. Le Sud du continent est sous le joug de dictatures plus ou moins violentes à fortes dimensions idéologiques. Dans ce contexte, l’Argentine, dont les nombreux disparus restent un douloureux souvenir, représente une exception. À Buenos Aires, le temps de la dictature est également un moment d’effervescence musicale sans précédent, de véritables légendes se forment malgré la sévère répression ambiante. Cet article propose donc de donner un aperçu de ce qu’a pu représenter le rock pendant la dictature de 1976-1983 en termes d’identification collective et de construction politique.
Abstract (EN)
In Latin America, the 1970s left very complicated memories for most people. All the countries from the south of the continent were ruled by violent dictatorships strongly based on ideology. In Buenos Aires, the last dictatorship was also a fertile period of musical creativity. Most of the bands known today as legends flourished and grew despite the ongoing repression. The aim of this paper is to provide a view of what rock music represented during Argentina’s last dictatorship (1976–1983) in terms of collective identification and political construction.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.