• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • LAMSADE (UMR CNRS 7243)
  • LAMSADE : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • LAMSADE (UMR CNRS 7243)
  • LAMSADE : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Intégration de préférences dans la découverte et la sélection des services web

Lemos, Fernando; Abbaci, Katia; Grigori, Daniela; Hadjali, Allel; Bouzeghoub, Mokrane; Liétard, Ludovic; Rocacher, Daniel (2012), Intégration de préférences dans la découverte et la sélection des services web, Ingénierie des systèmes d'information, 17, 5, p. 35-56. 10.3166/isi.17.5.35-56

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2012
Journal name
Ingénierie des systèmes d'information
Volume
17
Number
5
Publisher
Hermès Lavoisier
Pages
35-56
Publication identifier
10.3166/isi.17.5.35-56
Metadata
Show full item record
Author(s)
Lemos, Fernando

Abbaci, Katia

Grigori, Daniela
Laboratoire d'analyse et modélisation de systèmes pour l'aide à la décision [LAMSADE]
Hadjali, Allel

Bouzeghoub, Mokrane

Liétard, Ludovic

Rocacher, Daniel
Abstract (FR)
Les méthodes actuelles pour la découverte de services basées sur le comportement – décrit comme un processus métier (PM) – retournent encore un grand nombre de services offrant des fonctionnalités similaires. Dans cet article, nous proposons une stratégie d’évaluation pour la recherche de services basée sur les quantificateurs linguistiques flous et qui prend en compte la similarité structurelle entre les PM de services et la satisfaction des préférences sur les attributs de qualité de services (QdS). La requête utilisateur et les PM cibles sont représentés à l’aide de graphes annotés ; les préférences de QdS sont modélisées au moyen des ensembles flous.
Abstract (EN)
Current methods for service discovery based on service behavior – described as a process model (PM) – still return a large number of services offering similar functionalities. In this paper, we propose an evaluation strategy for service retrieval that is based on fuzzy linguistic quantifiers and relies on the similarity between service PMs and on the satisfaction of preferences defined on quality of service (QoS) attributes. Query and target PMs are represented as annotated graphs; QoS preferences are modelled by means of fuzzy sets.
Subjects / Keywords
web service retrieval; QoS; preferences; fuzzy set theory; linguistic quantifiers; découverte de services web; qualité de services; préférences; théorie des ensembles flous; quantificateurs linguistiques

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Traitement des préférences dans le contexte de découverte de services Web : Une Approche Fondée sur les Ensembles Flous 
    Abbaci, Katia; Lemos, Fernando; Hadjali, Allel; Grigori, Daniela; Lietard, Ludovic; Rocacher, Daniel; Bouzeghoub, M. (2012) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    A Cooperative Answering Approach to Fuzzy Preferences Queries in Service Discovery 
    Liétard, Ludovic; Lemos, Fernando; Bouzeghoub, Mokrane; Rocacher, Daniel; Abbaci, Katia; Grigori, Daniela; Hadjali, Allel (2011) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    A Bipolar Approach to the Handling of User Preferences in Business Processes Retrieval 
    Abbaci, Katia; Lemos, Fernando; Hadjali, Allel; Grigori, Daniela; Liétard, Ludovic; Rocacher, Daniel; Bouzeghoub, Mokrane (2012) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Selecting and Ranking Business Processes with Preferences: An Approach Based on Fuzzy Sets 
    Hadjali, Allel; Grigori, Daniela; Abbaci, Katia; Lemos, Fernando; Liétard, Ludovic; Rocacher, Daniel; Bouzeghoub, Mokrane (2011) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    An Approach Based on Fuzzy Sets to Selecting and Ranking Business Processes 
    Bouzeghoub, Mokrane; Rocacher, Daniel; Liétard, Ludovic; Grigori, Daniela; Hadjali, Allel; Abbaci, Katia; Lemos, Fernando (2011) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo