• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

La participation ordinaire. Mieux comprendre le vécu du consommateur pour faciliter son adhésion

Cadenat, Sandrine; Bonnemaizon, Audrey; Benoît-Moreau, Florence (2013), La participation ordinaire. Mieux comprendre le vécu du consommateur pour faciliter son adhésion, Revue française de gestion, 39, 234, p. 151-166. http://dx.doi.org/10.3166/RFG.234.151-166

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2013-06
Journal name
Revue française de gestion
Volume
39
Number
234
Publisher
Lavoisier
Pages
151-166
Publication identifier
http://dx.doi.org/10.3166/RFG.234.151-166
Metadata
Show full item record
Author(s)
Cadenat, Sandrine
Bonnemaizon, Audrey
Benoît-Moreau, Florence
Abstract (FR)
La participation du consommateur aux différentes phases du processus de production d'un produit ou service se développe sous des formes des plus ordinaires aux plus créatives. Toutefois, la littérature s'est essentiellement intéressée à ces dernières, alors même que les dispositifs de participation appelant à des tâches simples et non créatives sont aujourd'hui largement répandus dans notre société. Après avoir défini le concept de participation « ordinaire », cette recherche1 s'intéresse à la façon dont le client vit son développement. Elle identifie cinq registres de vécus de la participation et en discute les implications théoriques et managériales.
Abstract (EN)
Consumers’ participation in the different phases of product or service production process is developing from ordinary to more creative forms. However, the literature has mainly focused on the latter, even though simple and non-creative participation is now widespread in our society. After defining the concept of “ordinary” participation, the present research investigates consumers’ perception of ordinary participation. The authors identify and discuss five participation schemes and derive theoretical and managerial implications.
Subjects / Keywords
Consommateurs; Comportement; Participation sociale
JEL
D12 - Consumer Economics: Empirical Analysis
L15 - Information and Product Quality; Standardization and Compatibility
M11 - Production Management
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    « Au boulot, cher client ! » Une approche interprétative de la participation ordinaire du consommateur 
    Benoît-Moreau, Florence; Bonnemaizon, Audrey; Cadenat, Sandrine; Renaudin, Valérie (2011) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Customer participation in retailer service offerings : a proposed typology of practices 
    Bonnemaizon, Audrey; Cadenat, Sandrine; Renaudin, Valérie; Benoît-Moreau, Florence (2011) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Regards sur la co-production du client : comment les entreprises nous font-elles participer ? 
    Cadenat, Sandrine; Bonnemaizon, Audrey; Benoît-Moreau, Florence; Renaudin, Valérie (2013) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Le consommateur et les caisses automatiques : Pour une compréhension du processus d’adoption 
    Benoît-Moreau, Florence; Bonnemaizon, Audrey; Cadenat, Sandrine; Renaudin, Valérie (2014-01) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Client " exécutant ", " assistant marketing ", " relais " ou " apporteur de solutions " : quel rôle veulent nous faire endosser les enseignes ? 
    Bonnemaizon, Audrey; Renaudin, Valérie; Cadenat, Sandrine; Benoît-Moreau, Florence (2011) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo