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Explanatory factors behind formalizing non-farm household businesses in Vietnam

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DT 2012-20 Cling - Razafindrakoto - Roubaud.pdf (197.1Kb)
Date
2012-12
Publisher city
Paris
Publisher
IRD
Collection title
DIAL Document de travail
Collection Id
DT/2012-20
Dewey
Croissance et développement économiques
Sujet
Informal Sector; Vietnam; Registration; Corruption; Incentives
JEL code
O.O1.O17; J.J2.J24; N.N8.N85
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/11191
Collections
  • LEDa : Publications
Metadata
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Author
Roubaud, François
status unknown
Razafindrakoto, Mireille
status unknown
Cling, Jean-Pierre
147976 Centre d'Economie de l'Université Paris Nord [CEPN]
Type
Document de travail / Working paper
Item number of pages
21
Abstract (FR)
Cet article se propose d'analyser les raisons pour lesquelles certaines unités de production (household businesses, HB) décident de s'enregistrer et de devenir formelles (et pourquoi d'autres ne le font pas) afin d'éclairer les origines de l'informalité. Nous mobilisons des données aussi bien quantitatives que qualitatives sur les HB, issues d'enquêtes représentatives et de première main conduite par nos soins à Hanoï et Ho Chi Minh ville. L'étude révèle que bien que la plupart des unités informelles opère "illégalement", ce trait procède plus d'une législation floue et méconnue que d'une volonté délibérée d'échapper aux régulations publiques. Parmi les différents facteurs qui jouent sur la décision de s'enregistrer, le motif qui a conduit à s'établir à son compte est déterminant : plus il s'agit d'un véritable choix (volonté d'échapper au salariat ou par tradition familiale) et moins il résulte d'une contrainte (manque d'alternative d'emploi), et plus le chef d'unité sera enclin à s'enregistrer. De plus, l'analyse met en évidence le rôle des incitations dans la probabilité de devenir formel. Ainsi, ceux qui considèrent que l'enregistrement protège (au moins partiellement) de la corruption sont plus nombreux à régulariser leur situation. Enfin, l'accès à l'information, aux marchés et aux commandes des grandes entreprises favorisent l'enregistrement. Ces résultats soulignent le besoin de clarification de la législation des entreprises ainsi que l'importance de politiques incitatives pour s'attaquer à la question de l'informalité.
Abstract (EN)
This article sets out to investigate the reasons why some household businesses decide to register and become formal (while others do not) in order to shed light on the origins of informality. We use qualitative as well as quantitative data on household businesses (HB) derived from first-hand representative surveys implemented in Hanoi and Ho Chi Minh city. The study reveals that although most of the informal businesses operate ‘illegally’, this is more due to unclear registration legislation than the mark of a deliberate intention to evade the economic regulations.Among the different factors which influence the registration decisions, the reason for setting up the business appears to be a determining one: the more it is a real choice (businesses set up to be independent or to follow a family tradition) and the less a constraint (set up for lack of an job alternative), the more the HB is more inclined to be registered. Furthermore, the analysis highlights that incentives do prove decisive insofar as the probability of having a formal business is greater among HB heads who consider that registration provides at least partial protection from corruption. Besides, access to information, the market and large business orders also drive the informal entrepreneurs to register. These results stress the need for clarification of the legal framework as well as incentive policies in order to address the issue of informality.

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