• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Le cinémarque : septième art, publicité et placement des marques

Debenedetti, Stéphane; Fontaine, Isabelle (2004), Le cinémarque : septième art, publicité et placement des marques, Le Temps des médias : revue d'histoire, 1, 2, p. 87-98. http://dx.doi.org/10.3917/tdm.002.0087

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2004
Journal name
Le Temps des médias : revue d'histoire
Volume
1
Number
2
Pages
87-98
Publication identifier
http://dx.doi.org/10.3917/tdm.002.0087
Metadata
Show full item record
Author(s)
Debenedetti, Stéphane
Fontaine, Isabelle
Abstract (FR)
Bien qu’il ne s’agisse pas d’une pratique récente, le placement de marques dans les films de cinéma connaît depuis quelques années un essor sans précédent. Cette intrusion d’une logique publicitaire au cœur même du film se fait-elle au péril ou au profit du septième art ? Adoptant le point de vue des différents acteurs du système cinématographique, cet article propose de faire le point concernant l’impact du placement de marques sur (1) le processus créatif, (2) la production et la commercialisation du film et (3) sa réception par le spectateur. A travers le cas emblématique du placement de marques dans les films, ce sont les rapports ambigus existant entre cinéma et industrie, entre art et argent, qui sont une nouvelle fois interrogés, dans une perspective contemporaine.
Abstract (EN)
Though not a recent practise, brand placement in movies has been developing rapidly during the last few years. Does the intrusion of this advertising logic into the film itself consist of a peril or a profit for the seventh art ? Adopting the point of view of the different actors of the movie system, this paper proposes to investigate the impact of product placement on (1) the creative process, (2) the production and marketing of films and (3) their reception by moviegoers. Through the emblematic case of product placement, the ambiguous relationships between cinema and industry, art and money, are once again questioned, within a contemporaneous perspective.
Subjects / Keywords
Cinéma; Placement de marques; Publicité; Film
JEL
M31 - Marketing
M37 - Advertising

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Impact persuasif du rôle accordé aux marques au sein de supports non publicitaires : le cas du placement de marques dans les films 
    Fontaine, Isabelle (2002) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Le placement de marques dans les films : apports du cadre théorique de la mémoire implicite et proposition d'une méthodologie 
    Fontaine, Isabelle (2001) Document de travail / Working paper
  • Thumbnail
    "I'd rather play than look at statues" : the experiences of children with art works and interactive devices at an art exhibition 
    Debenedetti, Stéphane; Caro, Florence; Krebs, Anne (2009) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Les méthodes de recherche basées sur l’art 
    Debenedetti, Stéphane; Perret, Véronique; Schmidt, Géraldine (2019) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Unveiling corporate restructuring pratices through artwork: crossing frontiers between art and management 
    Beaujolin, Rachel; Bobadilla, Natalia; Debenedetti, Stéphane; Jefferys, Steve; Mairesse, Philippe; Mourey, Damien; Perret, Véronique; Xhauflair, Virginie; Pichault, François (2012) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo