• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Apprendre d'un échec commercial ? Analyser et interpréter cet échec : une condition nécessaire pas toujours satisfaite

Cusin, Julien (2005), Apprendre d'un échec commercial ? Analyser et interpréter cet échec : une condition nécessaire pas toujours satisfaite, La Revue des Sciences de Gestion, 214-215, p. 111-126

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2005
Journal name
La Revue des Sciences de Gestion
Number
214-215
Publisher
Revue des sciences de gestion
Pages
111-126
Metadata
Show full item record
Author(s)
Cusin, Julien
Abstract (FR)
L'échec commercial est parfois envisagé comme un objet d'apprentissage. Cet article souhaite apporter un éclairage complémentaire en centrant l'analyse sur une étape importante du processus d'apprentissage, à savoir l'analyse et l'interprétation de cet échec par les acteurs. En particulier, cette recherche vise à repérer les facteurs susceptibles d'expliquer qu'un échec commercial peut être ignoré - c'est-à-dire qu'il ne fera pas l'objet d'une enquête approfondie - et mal compris. Une étude empirique qualitative fondée sur plusieurs entretiens est utilisée à cette fin. Elle permet notamment de mettre en exergue l'importance du ressenti, du contexte et des biais cognitifs dans le processus d'analyse et d'interprétation.
Abstract (EN)
Failure of a new product is sometimes thought as a learning tool. In this article, we give a complementary explanation to this question by focusing on a major step of the learning process : the analysis and the interpretation of failure by the people involved. This research mainly addresses one question : what are the factors which may explain that commercial failure can be ignored - the cause of it not being really investigated - and so wrongly understood ? A qualitative empirical research based on several interviews is used to answer that question. It shows the importance of affect, context and cognitive bias in the process of analysis and interpretation.
Subjects / Keywords
Echec; Nouveau produit; Business failures
JEL
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    L'apprentissage par l'échec commercial : proposition d'un modèle 
    Cusin, Julien (2007) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Echec commercial et apprentissage : vers une articulation du temps discret et du temps continu 
    Cusin, Julien (2005) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Le ressenti des acteurs face à une situation d'échec commercial 
    Cusin, Julien (2005) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    L'apprentissage par l'échec commercial 
    Cusin, Julien (2008-01) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    La médiation affective dans le cycle d'apprentissage par l'échec commercial 
    Cusin, Julien (2006) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo